03. June 2021

LEAX Group 20 år i Lettland

Den 22 maj 2001 startade LEAX Group sin första verksamhet utanför Sverige i Riga, Lettland. Under de senaste 20 åren har produktionsenheten i Riga ”LEAX Baltix” inom vår grupp blivit ett centrum för expertkompetens. Genom personalens höga kompetens och vilja att lösa utmaningar så har vi tillsammans med våra kunder utvecklat processer för avancerad maskinbearbetning och värmebehandling. LEAX Baltix är en fortsatt mycket kostnadseffektiv resurs för våra kunder runt om i världen.

”Genom detta så vill jag tacka alla våra anställda och kunder för dessa år och hoppas att vi tillsammans får ytterligare minst 20 nya framgångsrika år” säger Peter Luberts / President LEAX International.

För ytterligare information:

Peter Luberts, President LEAX International, LEAX Group

+46 70-688 91 85

peter.luberts@leax.com

LEAX Group AB (publ) är moderbolag i en koncern ("LEAX Group") med cirka 1 100 anställda. LEAX har verksamhet i Köping, Falun och Falköping i Sverige, Riga och Rezekne i Lettland, Curitiba i Brasilien, Detmold i Tyskland, Mezökövesd i Ungern och Wuxi i Kina. Koncernen är en tillverkare av mekaniska komponenter och delsystem för tung fordonsindustrin, personbilar, gruv- och byggindustrier och andra verkstadsindustrier. LEAX Group levererar även kundanpassade växellådor för olika maskinindustrier. Koncernen omsatte 1,5 miljarder kronor 2020.