08. April 2021

LEAX publicerar årsredovisning för 2020

Vårt resultat under 2020 var mycket tillfredställande med tanke på en 25-procentig intäktsminskning för helåret och fullständigt stopp på grund av Covid-19 under andra kvartalet. Dessa lönsamhetsnivåer måste förbättras ytterligare för att finansiera tillväxten, ge aktieägarna avkastning och ge den långsiktiga hållbarhet som våra intressenter efterfrågar och förtjänar. De stora investeringsprojekten under 2020 fokuserade främst på att säkerställa kapaciteten i vår nya personbilsverksamhet, tillväxt på kommersiella fordonsmarknader och nya affärer. Våra personbilsprogram har gått från projektfas till full produktion. Vår investeringstakt kommer att minska något under 2021 och kommer att användas för att utveckla forskning och utveckling inom våra strategiska byggstenar, hjälpa till att hantera efterfrågan från vår kundbas, minska driftskostnaderna och stödja nya affärer.

Under 2021 kommer LEAX att fortsätta utveckla våra hållbarhetsmål och hållbarhetsinitiativ i alla aspekter av vår verksamhet. Från bolagsstyrning till medarbetarnas hälsa och säkerhet. Från att uppmuntra medarbetare att träda fram där det råder brist på tillsyn genom vår policy för visselblåsare till vårt engagemang för FN:s Global Compact och våra initiativ för koldioxidminskning.

Om LEAX:
LEAX Group AB (publ) är moderbolag i en koncern med ca 1100 anställda. LEAX har tillverkning i Köping, Falun och Falköping i Sverige, Riga och Rezekne i Lettland, Curitiba i Brasilien, Detmold i Tyskland, Mezökövesd i Ungern och Wuxi i Kina. LEAX erbjuder utveckling, industrialisering och tillverkning av avancerade komponenter och delsystem till krävande och utmanande kunder, inom tunga fordon, personbilar, gruvindustrin och övrig industri. LEAX Group levererar även skräddarsydda växellådor för industrin.