11. August 2020

LEAX VD lämnar på egen begäran – rekryteringsprocess inledd

Henrik Fagrenius lämnar rollen som vd och koncernchef för ett nytt arbete utanför LEAX.

Henrik Fagrenius anställdes som vice VD på LEAX 2016. Han har varit vd och koncernchef på LEAX sedan 2017 och lämnar nu den rollen på egen begäran. Han kommer att lämna LEAX under andra halvåret 2020.

– Jag vill tacka Henrik för hans värdefulla insats som vd och koncernchef för LEAX. Hans erfarenhet och egenskaper har betytt mycket för LEAX utveckling de senaste åren. Henriks ledarskap har varit till stor nytta för bolaget, inte minst för den starka plattform vi nu har inom elektrifiering, säger Roger Berggren, styrelseordförande LEAX.

– Det har varit fantastiskt att leda LEAX under dessa händelserika år. LEAX har en stabil struktur och bolaget är i gott skick med en stark marknadsposition, vilket ger goda utsikter för framtiden. Det har inte varit ett lätt beslut, men nu är det dags för nya utmaningar för mig, säger Henrik Fagrenius.

Rekryteringsprocessen av en efterträdare till Henrik Fagrenius är påbörjad. Bolagets styrelseordförande Roger Berggren går in som tf VD tills dess att en ny permanent VD tillträder och vice ordförande Lars Davidsson ersätter Roger Berggren som styrelseordförande under nämnda period.