07. May 2021

LEAX Group – Etablerar sig inom kuggteknik

Som en del i vår långsiktiga strategi har vi etablerat ett centralt Kuggteknik-Team inom koncernen som rapporterar till vår CTO. Teamets uppdrag är att stödja våra kunders elektrifieringsprogram genom FoU och tekniskt stöd, genom vårt kunnande inom högprecisionskugg och bearbetning.

Det nya teamet leds av Elias Häggström Director Gear Development.

Elias har arbetat på LEAX i 10 år i olika roller relaterade till produktionsteknik och industrialisering.

Kuggteknik-Teamet stödjer våra kunder med kuggdesign (makro- och mikro­geometri­optimering), kuggberäkning (böjning- och utmattningsberäkning, ­hållfasthets­analys), NVH (transmissionsfel, kontaktanalys) och produktions­processoptimering (design för tillverkning, design för montering, tillverknings­simulering).

– Jag är väldigt motiverad att leda den här satsningen och ser stora möjligheter för både LEAX och våra kunder i elektrifieringseran, säger Elias Häggström.

För mer information:
Joacim Blomberg CTO, LEAX Group
joacim.blomberg@leax.com

LEAX Group AB (publ) is the parent company of a group (“LEAX Group”) with about 1 100 employees. LEAX has operations in Köping, Falun and Falköping in Sweden, Riga and Rezekne in Latvia, Curitiba in Brazil, Detmold in Germany, Mezökövesd in Hungary and Wuxi in China. The Group is a manufacturer of mechanical components and subsystems for the heavy vehicle industry, passenger cars, mining and construction industries and other engineering industries. LEAX Group also delivers customized gearboxes for various mechanical engineering industries. The Group had a turnover of SEK 1,5 billion in 2020.