08. April 2020

LEAX Falun AB inleder samarbete med Orkla Care Sverige

(SV)

Då fordonsindustrin tillfälligt stoppats i Europa på grund av Covid-19 så har LEAX Falun AB med 160 anställda i princip ställt hela sin produktion. Samtidigt ökar efterfrågan på handrengöringsprodukter hos Orkla Care Sverige i Falun som därmed behöver öka sin kapacitet och bemanning.
Här ser de båda företagen ett mycket bra tillfälle som gynnar dem båda genom att skapa ett samarbete i bemanningsfrågan.

LEAX Falun AB har tillgängliga resurser och kan snabbt möta upp Orkla Care Sveriges efterfrågan av personal med industriell erfarenhet. Vi ser det som ett mycket bra tillfälle att samarbeta säger: Sofia Sundqvist, Platschef LEAX Falun AB, Jörgen Svan, Logistikansvarig Orkla Care, Jonas Neiström, IF Metall LEAX Falun och Monica Enarsson, IF Metall Orkla Care i ett gemensamt uttalande.
IF Metall anser att arbetsmarknadens parter ska ta ett gemensamt ansvar för våra jobb, företag och samhälle och välkomnar ett samarbete.

About LEAX:
LEAX Group AB (publ) is the parent company of a group (“LEAX Group”) with about 1 200 employees. LEAX has operations in Köping, Falun and Falköping in Sweden, Riga and Rezekne in Latvia, Curitiba in Brazil, Detmold in Germany, Mezökövesd in Hungary and Wuxi in China. The company is a manufacturer of mechanical components and subsystems for the heavy vehicle industry, passenger cars, mining and construction industries and other engineering industries. LEAX Group also delivers customized gearboxes for various mechanical engineering industries. The Group have a turnover of more than SEK 1,8 billion on a yearly basis.